divendres, 24 de novembre del 2017

Influències literaries


El pròleg de la Plaça del Diamant. Influències literàries de la novel·la de Mercè Rodoreda.

Pregunta estrella

“La plaça del diamant és lluny de mi. Com si no fos jo qui l’hagués escrita. Molt lluny. En aquest moment, en el punt d’acabar aquest pròleg, em preocupa el meu jardí. Ja hi floreixen els .......”

Escriure un text que hagi  sigut important per nosaltres, com el pròleg de “La plaça del diamant”  ho va ser per a Mercè Rodoreda, i seguidament explicar un aspecte molt quotidià, aparentment poc important per a la gent.  
_______________________________________________________________


Assignatura pendent

Mercè Rodoreda en la seva gran novel·la La plaça del Diamant descriu un terrat com a part integrant dels personatges, aquesta narració, no sé el perquè, m’ha fet reviure el terrat de la Casa dels Canonges – antiga seu de l’Escola de la Dona.

Jo, m’he sentit sempre molt de la meva terra i per aquest motiu, tenia una assignatura pendent amb mi mateixa; poder escriure en català d’una forma digna. Quan em comunicava a través de l’escriptura, el cor em dictava d’una forma i el cap ho capgirava  tot per expressar-me en una llengua que no era la meva, era com una traïció als meus ideals, ho portava molt malament. Per fi, vaig poder anar a classes de català. Quan vaig acabar el tercer curs, estava tan contenta i orgullosa que vaig proposar a les companyes fer un simulacre de graduació. Ens vam posar camisa blanca, una toga amb llas català –feta amb bosses industrials d’escombraries- un birret de cartó amb borla. i un foli  lligat com si fos la diplomatura.. Quan va entrar  la professora i ens va veure tan ben posades la sorpresa va ser tal i la va trobar tan divertida, que ens va passejar per tota la meravellosa Casa fins a arribar al terrat per a fer-nos la típica fotografia. En aquell terrat vaig culminar el meu gran desig, ja sempre més escriuria com jo ho sento, va ser un canvi en la meva vida. La Colometa va escriure el seu nom per deixar enrere un passat, jo vaig començar a escriure per a començar una nova etapa, però les dues tenim un terrat com a record.

Aquell terrat és lluny de mi. Com si no fos jo que hagués estat. Molt lluny. En aquest moment en el punt d’acabar aquest relat, em preocupa el dinar dels meus néts. Avui els hi faré macarrons gratinats i de ben segur que entre conversa i conversa sortirà allò de; “com els macarrons de l’àvia res”

Emi Sànchez / 24-11-2017.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada